Amerikában idén januárban közel 12.000 elektromos autót adtak el, ami 59%-os növekedést jelent az előző év januárjához képest. Az európai piacon 11%-os a növekedés, 30.000-es értékesítéssel, Kínában pedig csak 2016 decemberében 44.874 új elektromos autót adtak el, 27%-al többet, mint az előző év ugyanezen időszakában. A megújuló energiaipar dinamikáját jól mutatja, hogy 2016-ra az amerikai állások száma a szektorban tizenkétszer gyorsabban nőtt, mint a földgáz- és olajiparban. A csökkenő árak miatt a napelemek telepítése 60%-al nőtt az elmúlt évtizedben, a 2006-os kezdeti időszakhoz képest.

A napenergia térhódítása megállíthatatlan, használatától feltehetően a nemrég bejelentett jövőbeni adók sem fogják eltántorítani a lakosságot és a vállalatokat, főképp, ha az energia tárolására is megoldást lehet találni, amin olyan nagyágyúk dolgoznak, mint a TESLA-vezér Elon Musk, mert ez elektromos energiában gyakorlatilag önellátóvá teheti a háztartásokat.

Hazánkban a 2015-ös értéknél 42,9%-kal több elektromos személygépkocsit helyeztek forgalomba a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint. Ez összesen 9412 autót jelent. Ami a naperőművek terjedését illeti, 2015-ben 10,5 gigawattóra mennyiségű napelemmel megtermelt áramot értékesítettek itthon, ami 54,4 %-os növekedést jelent a 2014-es adatokhoz képest. Az ugrásszerű növekedést mutatja, hogy míg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2015-ben 65 kötelező átvételi rendszerhez való csatlakozási kérelmet bírált el, addig tavaly csak decemberben több mint 2000 kérelem érkezett. Azok a termelők, akik a rendszerhez csatlakoznak, az előállított villamos energiát a piaci árnál magasabb, jogszabályban meghatározott átvételi áron értékesíthetik.

Drága, megoldható, de nem elég vonzó

Miért nem hódítanak gyorsabban ezek a lehetőségek? Természetesen leginkább a pénz az akadály. Miért is? Mert az elektromos autók és a napelemes rendszerek hosszú távon megtérülnek ugyan, de a kezdőtőke mégis elég magas: egy elektromos autó kb. duplája két-háromszorosa lehet nem elektromos társának, míg a napelemes rendszerek felállítása is tőkeigényes.

A magyar állam ugyan pénzzel támogatja az elektromos autók vásárlóit, a Nemzetgazdasági Minisztérium a 2017-es évre hárommilliárd forintot különített el erre a célra, de még ez sem teszi elég vonzóvá ezek megvásárlását. A kérdés azonban az itt és most.

Sok cégvezetőben fel sem merül egy racionális megoldás: a tartósbérlet

A napelemes rendszerek megtérülését egyrészt ma szakemberek már 8 év körül átlagolják. Másfelől, míg egy napelemes befektetés 12% körüli hozamot hoz, addig a bankbetétünk csak 2%-ot, így még versenyképesebb lehet a befektetésünk. A tartósbérlet esetében nem is magas a tőkeigény, havi ütemezéssel törleszthető a beruházás, az ÁFA visszaigényelhető, és a bérleti jogviszony jellegéből adódóan nem terheli a hitelkeretünket sem. Tavaly a tartósbérleti piac még a lízingpiacnál is gyorsabban nőtt. mégis, sok eszköz esetén a cégvezetőknek még mindig nem jut az eszébe, hogy racionális döntés lehet.

„A nemzetközi trend már itthon is érződik, sokan nem vásárolni, hanem bérelni akarják az eszközeiket, gépjárműveiket, vagy akár szoftvereiket is. Egyre több az energiaracionalizálási és a napelemes projekt, de érzékelhető már érdeklődés az elektromos autók iránt is, igaz, sokkal kisebb mértékben, mint ami üzletileg indokolható lenne” - mondja Székely Balázs az integrált KKV-tartósbérleti piac vezető szereplője, a Rentasystem Kft. ügyvezetője.

Sok vállalkozó szerint olyan bonyolultak a pályázatok, és annyi adminisztratív kötelezettséggel járnak, hogy ezekkel már egyáltalán nem kívánnak élni, ráadásul feltehetően egyre kevesebb energiaracionalizálásra használható lehetőség lesz a jövőben. A tartós bérlet, mint korszerű megoldás segíthetne abban is, hogy tartsuk az EU 2009-es megújuló irányelvét, miszerint 2020-ra Magyarország a bruttó energiatermelésének 20%-át fogja megújuló forrásból fedezni. Egyesek szerint a hibrid és az elektromos autók is csak átmenetet képeznek, amíg el nem jön a teljesen megújuló energiák kora, mert ezeknek az autóknak is csak akkor van jövőjük, ha megújuló energiából tudják majd előállítani az áramot, hiszen a villamos energia előállítása is jelentős részben szén- vagy gázerőművekkel történik. Emellett ma egy elektromos autóval minden megtett km-hez nagyobb szén-dioxid kibocsátás kapcsolódik, mint egy hasonló kategóriájú benzines modellnél. Többek között ezért is lenne fontos, hogy megújuló energiából állítsák elé a szükséges villamos áramot. A 1050-1200 napsütéses óra már elég vonzó a hazai napenergia előállítás számára is. Egy 0,5 MW-os naperőmű 525-600 MWh villamos energiát tud előállítani évente, ami körülbelül 250 háztartás felhasználását fedezi, így a jövő egyik megoldása mindenképpen a napenergia lesz mind a vállalatok mind a lakosság számára. Az előrelátó vállalatok számára akár tartós bérlettel.

(Forrás:gepjarmuszektor.hu / Fotó: pinterest, mti)