Tóth Zoltán főtitkár elmondta: a lízingcégek teljes kintlévősége 2015-höz képest tavaly 6 százalékkal, 66 milliárd forinttal 1138 milliárd forintra emelkedett, legutóbb 2010-ben volt példa arra, hogy a lízingcégek kintlévősége az előző évhez képest többlettel zárjon.

Hozzátette: bár a tavalyi 1138 milliárd forintos érték bőven elmarad a válság előtti 2000 milliárd forint feletti szintektől, de a növekedés egyértelműen trendfordulóra utal. Az elmúlt évben a járműfinanszírozás volt a lízingpiac motorja, a személyautók finanszírozása 9 százalékkal bővült, a kis- és nagyteherautóknál még ennél is jelentősebb, 19 százalékos volt a növekedés - mondta Tóth Zoltán.

A főtitkár szerint a magyar piacon továbbra is a leghangsúlyosabb a gépjármű-finanszírozás - aránya meghaladja a 70 százalékot, ez az arány az Európai Unió (EU) országaiban kétharmad alatt van. Szembetűnő, hogy a lízingelt számítástechnikai eszközök aránya a magyar piacon "elhanyagolható", miközben az EU-piacain az üzletek 7 százalékát adja ez a szegmens.

A gépjármű-értékesítésben jelenleg a tehergépjármű-lízing uralja a piacot. A nehézgépjárművek piacán 19 százalékkal, 133,5 milliárd forintról 158,3 milliárd forintra emelkedett az új lízingkihelyezések összege. A finanszírozásban kiemelt szerepe volt a Magyar Nemzeti Bank növekedési hitelprogramjának (nhp) - az ügyletek közel 20 százalékát finanszírozták ebben a szegmensben a program révén.

A lakossági gépjármű-finanszírozás 9 százalékkal emelkedett az elmúlt év során, a lízingtársaságok 145,3 milliárd forint kihelyezést hajtottak végre. A flottafinanszírozásban 16 százalékot nőtt a piac - a növekedést annak fényében kell értékelni, hogy ez a szegmens volt az egyetlen, amely különösebb megrázkódtatás nélkül élte túl a gazdasági válságot, ennek tükrében komoly eredmény a tavalyi 70,6  milliárd forintot elérő kihelyezés.

A főtitkár utalt arra: az elmaradó uniós támogatások miatt visszaeső beruházási hajlandóság a lízingpiacon is éreztette hatását. A mezőgazdasági gépek terén "helyben járás" volt megfigyelhető, stabilan 70 milliárd forintnyi üzletet kötnek évente 2014 óta. Az uniós támogatások elmaradásának a következménye, hogy a mezőgazdasági vállalkozások az előző évi 20 százalék helyett immár a gépek értékének 42 százalékát finanszírozták tavaly a lízingtársaságok konstrukcióival.

Az idei terveket nézve a lízingpiac továbbra is óvatos - mondta Tóth Zoltán, hozzátéve, hogy a piaci szereplők 5 százalék körüli emelkedéssel számolnak. A növekedés motorja idén is a gépjármű-finanszírozási piac lesz, ahol akár 7-10 százalékos bővülést várnak a cégek.

A főtitkár elmondta: az nhp kifutásával a kishaszon-gépjárművek piacán visszaesést várnak, ezt ellensúlyozhatja a lakossági vásárlások emelkedése, illetve a flottafinanszírozás további bővülése.

 

(Forrás:gepjarmuszektor.hu, mti/Fotó:mti)