„A nehézáru-szállítás világa a fenntartható szállítás irányába mutató gyökeres változás küszöbén áll. A digitalizáció és a hálózatba kapcsolhatóság kulcsfontosságú szerepet játszik majd ennek a változásnak az elősegítésében” – mondta Henrik Henriksson, a Scania elnökvezérigazgatója.
A Scania kidolgozott egy stratégiát, amelynek középpontjában a nagyobb energiahatékonyság, az intelligensebb és biztonságosabb szállítás, valamint az alternatív, megújuló üzemanyagok nagyobb arányú használata áll. Ennek célja pedig az, hogy a Scania a fenntartható szállítási rendszerek irányába mutató változás élén járjon.
A változás elősegítésében kulcsfontosságúnak számító tényezők egyike a hálózatba kapcsolhatóság, amelyet a Scania úttörőként széria-felszereléssé tett. Ma már világszerte a Scania több mint 50 000 ügyfele élvezheti negyedmillió járműhöz a flottájuk teljesítményéről szolgáltatott részletes adatok előnyeit.
„Árbevételünk egyre nagyobb hányada származik a hálózatba kapcsolhatóságból és más új területekről. Az elmúlt évben azt tapasztaltuk, hogy a bevételünk mintegy 5 százaléka közvetlenül vagy közvetve a hálózatba kapcsolt járművektől függött” – mondta Henriksson.
A hálózatba kapcsolhatóság jó lehetőséget kínál a szállítási rendszerben a pazarlás megszüntetésére, valamint a legnagyobb üzemidőt biztosítja. Ez alapvető fontosságú egy olyan iparágban, ahol jelentősen befolyásolhatja egy ügyfél nyereségességét, ha egy tehergépkocsi csak néhány napot tölt állásidővel. A hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatások megfelelő kombinációja segít az üzemanyag-költségeket is csökkenteni, amelyek általában a fuvarozóvállalatok kiadásainak egyharmadát is kiteszik. Továbbá egy hálózatba kapcsolt flotta óriási lehetőségeket teremt a folyamatok hatékonyságának fokozására azokban az iparágakban, amelyekben a Scania partnereinek ügyfelei tevékenykednek, mint például az építőipar, a városi közösségi közlekedés és az erdészet. A Scania valós idejű adatokat használ a folyamatok optimalizálásához, és annak meghatározásához, hogy adott ügyfél adott útvonalon hogyan hozhatja ki a legtöbbet minden egyes járművéből. Legyen szó hosszú távú fuvarozásban használt tehergépkocsik üzemidejének maximalizálásáról, egy nagy építkezés logisztikájának kiismeréséről vagy nagyvárosok közösségi közlekedési rendszerének optimalizálásáról, a hálózatba kapcsolhatóság és az adatelemzés segít minden egyes ügyfélnek a lehető legjobb szállítási szolgáltatást nyújtani.
A másik gyorsan fejlődő terület az önvezető járművek technológiája, ahol a Scania a kommunikációs technológia egyik óriásával, az Ericsson vállalattal is együttműködik a nehéz-tehergépkocsik közötti vezeték nélküli kommunikáció fejlesztésében. Tovább növeli majd az önvezetés terén kínálkozó lehetőségeket, ha működésbe lép az Ericsson által fejlesztett 5G hálózat. A Scania nemrég elnyert egy projektmegbízást, amelynek keretében megtervezheti a világ első komplett önvezető tehergépkocsi-konvojozási rendszerét Szingapúrban. A tehergépkocsik és az autóbuszok közötti megbízható kommunikáció révén a járművek közötti követési távolság biztonságosan csökkenthető, mérsékelve a légellenállást és az üzemanyag-fogyasztást. A hálózatba kapcsolhatóság továbbá valós idejű információk közlését is lehetővé teszi, amelyek az időjárási viszonyokra, az úton lévő akadályokra és más veszélyforrásokra hívhatják fel a vezető figyelmét. A Scania most továbbfejleszti a hatékonyságot fokozó szolgáltatásait a nyílt platformú, nem védjegyzett „Egy Scania” rendszerrel, amely a Scania, illetve más partnerek meglévő és jövőbeli szolgáltatásainak biztosít megfelelő környezetet. Ez széles körű hozzáférési felületet biztosít az összes jelenleg elérhető és jövőben megjelenő szolgáltatáshoz tetszés szerint mobil vagy helyhez kötött eszközökön.
(Forrás:gepjarmuszektor.hu, scania.hu / Fotó:scania)