Ez egy járműre vetítve évente több mint 400.000 Ft üzemanyagköltség-megtakarítást eredményez, vagyis egy 10 kamionból álló flottát üzemeltető vállalkozás 10-ből 1 sofőr éves bérét kigazdálkodhatja a könnyebben futó abroncsok révén.
Egyre messzebb kalandoznak nyugatra az országutak magyar igáslovai
Az Eurostat adatai szerint a 2.200 milliárd tonna-km összmennyiségű európai áruszállítás 75%-át teherautók bonyolítják. A fuvarfeladatokon belül egyre nagyobb a nemzetközi fuvarok aránya, amit az is mutat, hogy míg a 300 és 999 km közötti fuvarok volumene évek óta csökken, addig a hosszú távú, 1.000 km feletti fuvarok mennyisége 2011-től közel 5%-kal bővült.
A magyar fuvarozók pedig jócskán kiveszik a részüket ebből a növekedésből. Amíg Nyugat-Európában a vállalkozások fuvarfeladatainak (tkm) 75-80%-a belföldi vagy regionális fuvar, addig a magyar fuvarozók esetében az arány pont fordított; az általuk megtett 38 milliárd tonna-km 73-75%-a külföldre irányul, vagyis hosszú távú szállítás.
Nem mindegy, hogyan pörög a kerék
A fuvarozó vállalkozások versenyképességének megőrzésében kiemelkedő szerepet töltenek be a gumiabroncsok. Habár egy vállalkozás összes költségének mindössze 5%-át teszi ki az abroncsok ára, a teljes működési költség 35%-át jelentő üzemanyag-felhasználás csökkentésében a jó abroncs kulcsfontosságú.
„80 km / óra sebességnél egy kamion által elhasznált üzemanyag mintegy 30-35%-át az abroncsok gördülési ellenállása emészti fel. Éppen ezért a hosszú távú fuvarfeladatokat ellátó magyar vállalkozásoknak különösen érdemes gépjárműveiket csökkentett gördülési ellenállású gumikkal felszerelniük” – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.
Olcsóbban is gurulhatnának a magyar fuvarozók
Az olyan csökkentett gördülési ellenállású abroncsok, mint például a Bridgestone által gyártott Ecopia teherabroncsok, útviszonyoktól és vezetési stílustól függően, akár 8-10%-kal alacsonyabb gördülési ellenállással üzemeltethetők, ami mintegy 2,5-3%-kal - 100 km-re vetítve 0,7-0,8 literrel - is csökkentheti a tehergépjármű üzemanyag-fogyasztását. Ezt az abroncsok egyedi anyagösszetétele, megerősített oldalfala, valamint az abroncs elemei közötti belső súrlódás csökkentése révén érte el a gyártó.
Minden 10. sofőr bérét kigazdálkodhatja a vállalkozás
Egy 150.000 km éves futásteljesítménnyel rendelkező és 28 l / 100 km fogyasztással rendelkező, jellemzően hosszú távú fuvarfeladatokat teljesítő kamion üzemeltetőjének évente megközelítőleg 14,4 millió forintot kell üzemanyagra költenie. Ez az összeg a 2,5-3%-kal kisebb gördülési ellenállású, vagyis jobban futó abroncsokkal mintegy 410.000 forinttal, kb. 14 millió forintra csökkenthető. Egy 10 kamionból álló flottát üzemeltető vállalkozás esetében ez azt jelenti, hogy a cég évente 4,1 millió forintot takaríthat meg, amivel fedezni tudja 10-ből 1 sofőrének a bérét, vagy minden sofőrének 10%-os fizetésemelést biztosíthat.
(Forrás:gepjarmuszektor.hu, bridgestone / Fotó: pinterest)
Itthon is teret nyernek az alacsony gördülési ellenállású abroncsok
A magyar statisztikák szerint évente mintegy 150.000 darab teherautó abroncsot értékesítenek, amelyből mintegy 20% csökkentett gördülési ellenállású abroncs, vagyis 10 magyar kamionból 2 jármű már korszerű, csökkentett gördülési ellenállású abroncsokon fut, amivel nemcsak tulajdonosa pénztárcáját, de a környezetet is kíméli.